Library and Information Science

Library and Information Science ISSN: 2435-8495
三田図書館・情報学会 Mita Society for Library and Information Science
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Library and Information Science 70: 89-118 (2013)
doi:10.46895/lis.70.89

原著論文Original Article

利用者の音楽情報要求に基づくメタデータ要素の差別化FRBR,FRAD,Variationsを対象にDifferentiation of metadata elements based on users’ music information needs: Focusing on FRBR, FRAD and Variations

昭和音楽大学短期大学部Showa College of Music ◇ 〒215-8558 神奈川県川崎市麻生区上麻生一丁目11番1号 ◇ Kamiasao 1-11-1, Kawasaki Asao-ku, Kanagawa 215-8558, Japan

受付日:2012年10月21日Received: October 21, 2012
受理日:2013年10月9日Accepted: October 9, 2013
発行日:2013年12月20日Published: December 20, 2013
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【目的】音楽資料を組織化するためのメタデータスキーマは,情報分野の専門家が業務の中で各資料を正確に同定できるように,通常,とても多くの要素を含んでいる。しかしながら,末端の利用者がメタデータ検索システムを利用する際に,それらすべての要素が常に必要とされるわけではない。本論文の目的は,利用者の情報要求(潜在的な検索要求)を満たすことが可能なメタデータ要素の小集合(部分集合)を実証的に特定することである。ここで特定される要素集合は,音楽資料に関する利用者志向のメタデータスキーマの基盤となるものである。

【方法】複数の図書館のレファレンス記録から音楽に関する実際の情報要求(個別の質問回答のデータ)を抽出し,既存のメタデータ要素集合(FRBR, FRAD, “Variations”)の各要素がそれらの要求に関連する度合いを,レファレンス記録の内容分析を通じて計測した。調査には,5種のレファレンス記録に含まれる合計474件の個別データを,先行研究の調査結果とともに使用した。

【結果】要素「著作のタイトル,表現形のタイトル」(本論文で新たに設定した複合的要素)は全記録(個別データ)の66.5%に関連していた。このことは,この要素が実際の使用の観点から最有力であることを示している。さらに4要素が25%以上の記録に出現しており,これら5要素を「コアな要素」と捉えることが可能である。そのほか,10%~25%の記録に出現した要素が5個,1%~10%の記録に出現した要素が31個あった。以上の41要素は,音楽資料に関する利用者志向のメタデータスキーマを形成するものであると結論される。

Purpose: Metadata schemas for organizing music materials usually include many elements in order to allow information professionals to identify each item accurately for their work. However, end users may not require all elements when a system of searching the metadata becomes available to them. This paper aims to determine empirically a smaller set of elements by which information requests (potential search requests) from end users can be satisfied. The set may be considered as a base of user-oriented metadata schema for music materials.

Methods: Actual information requests on music were extracted from transaction records of reference services at several libraries, and the degree to which each element included in FRBR, FRAD and “Variations” was related to the request was measured through content analysis of transaction records. In addition to the findings of the preceding study, 474 requests from 5 records in total were examined.

Results: The element “Title of the Work, Title of the Expression” (compound element) was related to 66.5% of all search requests, which indicated that this element was the most dominant in terms of actual usage, and four other elements also appeared in over 25% of records. These five elements are considered to be“ core” elements. In addition to these, another five elements appeared in 10–25% of records and 31 elements in 1–10%. It is concluded that these elements form a useroriented metadata schema for music materials.

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